När jag blir stor .

När jag blir stor då ska jag sätta mig i skolbänken igen..
Sökte nu på internet efter den stad jag tror jag vill studera i. Eller jag har faktiskt två/tre alternativ där jag i dagsläget skulle kunna bosätta mig i minst tre år!


Jag vill utbilda mig till sjuksköterska vidare barnläkare/barnmorska (jordemor som de så fint heter på norsk)



Här kommer kursens innehåll om de är någon som är intresserad:

I utbildningen ingår vårdvetenskap 97,5 högskolepoäng (hp), (33,5 hp verksamhetsförlagd utbildning), medicinsk vetenskap 67,5 hp (16 hp verksamhetsförlagd utbildning) och samhällsvetenskap 15 hp.

Vårdvetenskap

Vårdvetenskap är huvudområdet i sjuksköterskeprogrammet vid Uppsala universitet och har inriktning mot omvårdnad. Där ingår människa, hälsa, miljö och omvårdnad/omvårdnadshandlingar som centrala begrepp. Kunskap i omvårdnad skall vara evidensbaserad och bygga på vetenskaplig grund och tillämpas med ett professionellt etiskt och vetenskapligt reflekterande förhållningssätt.

Medicinsk vetenskap
Kurserna i medicinsk vetenskap syftar till att skapa förutsättningar för studier av hälsobevarande åtgärder, patofysiologi, diagnostik och behandling. Studenten tillägnar sig kunskaper om människokroppens byggnad och funktion, näringslära, folksjukdomar, mikrobiologi och farmakologi. Studenten introduceras till och utvecklar ett vetenskapligt tänkande och arbetssätt som bygger på att observera, bedöma och agera.

Samhällsvetenskap
Kurserna i samhällsvetenskap syftar till att studenten skall skaffa sig en introduktion till pedagogikämnet samt grunderna för det professionella arbetets pedagogiska praktiker inom vård- och omsorg. Studenterna skall tillägna sig kunskap om människors förutsättningar för kommunikation, reflektion och handledning samt organisation och ledarskap inom sjuk­sköterskans yrkesområde.

Termin 1
Omvårdnadens innehåll och metoder I 15 hp
Anatomi och fysiologi 15 hp

Termin 2

Omvårdnadens innehåll och metoder II 12 hp
Pedagogik: Kommunikation, reflektion och handledning 7,5 hp
Farmakologi och mikrobiologi 10,5 hp

Termin 3
Omvårdnad och medicinsk vetenskap inom medicinsk vård 30 hp

Termin 4

Omvårdnad och medicinsk vetenskap inom folkhälsoarbete och öppen
hälso- och sjukvård 10,5 hp
Omvårdnad och medicinsk vetenskap inom gynekologisk, obstetrisk och
pediatrisk vård 12 hp
Omvårdnad och medicinsk vetenskap inom psykiatrisk vård 7,5 hp

Termin 5
Omvårdnad och medicinsk vetenskap inom kirurgisk vård och akutsjukvård 22,5 hp
Vetenskaplig metodik 4,5 hp
Examensarbete 15 hp (3 hp på termin 5)

Termin 6

Examensarbete 15 hp (12 hp på termin 6)
Omvårdnad och medicinsk vetenskap inom geriatrisk vård och äldreomsorg 10,5 hp
Pedagogik: Organisation och pedagogiskt ledarskap 7,5 hp

Verksamhetsförlagd utbildning

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) ingår under programmets alla terminer förutom termin 1. Syftet med VFU är att integrera teoretiska kunskaper i den kliniska omvårdnaden samt tillämpa kliniska färdigheter. Under VFU tillämpas kunskaper om sjuksköterskans pedagogiska och kommunikativa roll i omvårdnaden samt om vårdarbetets organisation och ledarskap.

Utlandsstudier
Under senare delen av programmet finns möjlighet att genomföra del av utbildning i annat land. Sjuksköterskeutbildningen har i dag samarbete med sjuksköterskeutbildningar i de nordiska länderna, ett flertal länder i Europa och med Thailand, Tanzania, USA och Canada. Studenter har också möjlighet att delta i kurser med internationell anknytning och inom ramen för dessa göra studiebesök och fältstudier i olika delar av världen.

Och jag blev inte mindre sugen när jag såg den sista punkten, den snarare drog mig ett steg närmare vuxenlivet!

Tänk att få chansen att hjälpa dessa små, samtidigt som man utbildar sig!!



Kommentarer
Postat av: Anna B

Bra med mål, o syrra kan jag rekommendera! Tror dock inte att du kan vidareutbilda dig till läkare efter ssk-examen, men däremot barnsjuksköterska, eller barnmorska. Barnsjuksköterska skulle verkligen va din grej!

2010-12-16 @ 00:47:56
Postat av: Anonym

Har vi samma drömmar :)?? När ska dina drömmar gå i uppfyllelse då?? Ååå Va roligt att bli sjuksyrra. Jag vill bli barnmorska, jag tror det och har velat det sen jag var 16 eller nått. Men när ska man få orken till att plugga?? Kram

2010-12-16 @ 16:13:31
URL: http://stinanasstromp.blogg.se/
Postat av: Zarah-Lou

Hur kan jag ha missat detta? :P

Kul att få reda på! Du klarar det bara du vill! :D

2010-12-17 @ 00:06:23
URL: http://zarlei.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0