uganda .

Jag fick frågan av Carola, vad jag gjorde i Uganda.

Kanske fler som funderar på!?


Jag var iaf där med Röda Korset och bodde i en Ugandisk familj i Entebbe i tre veckor och fick se hur deras Röda Kors verksamhet fungerade, och hjälpte till på sjukhuset och allt möjligt! Jävligt läskigt att se hur jävla dåligt dom har det. Gjorde mitt prodjektarbete för gymnasiet under tiden jag var i Uganda. Om skillnaden.

Ett exempel under en av dagarna jag var på sjukhuset:
De kommer in en lastbil, på flaket har dom en man som blivit påkörd!
Vi lastar över honom till en stenåldes bår och kör denna näst in till livlösa man på den hoppiga marken. Han har ett sår och en böld stor som en pennisboll i huvudet som de pulserar blod ur, och man får ha hansdkar på sig så man inte ska bli smittad ifall pasienten är smittad med sjukdomar.
Vi kör in honom i en koridor (eller de är utomhus men med tak) och ställer honom utför ett rum där de finns läkare. Sen så får vi gå för vi ska till bebis avdelningen (världens sötaste bebisar) när vi varit iväg flera timmar och går tillbaka till läkargången, så ligger denna man ännu där och blöder. Då vet jag knappt om han lever eller inte.. Då blir de hans tur att komma till en läkare.. FLERA timmar senare kanske DÖD..

Sjukhuset var rena mardrömmen. Dom hade system, men inte de bästa som ni kan se. Men deras verktyg och sängar och salar och allt, neej fan de va hemskt. Man tror inte de är på riktigt. Och om någon hade dött så rullades sängen ut på baksidan av husen, och dom hade ett lakan över sig. Fy fan va äckligt i den värmen..

I salen med bebisar och nyförlösta mammor va de så jävla trångt. Låg folk över allt, på golvet under någon säng stack de ut ett huvud och tittade nyfiket på mig och i famnen hade mammorna sina bebisar. Ja tänkt att föda barn där. Ligga med minst 60 andra mammor o deras bebisar PÅ GOLVET!!

Efter resan var jag så tacksam för allt Sverige har. Men krossad över att de ska vara en sådan skillnad.. Tänk om alla miljonärer kanske kunde få leva svenssonliv och de fattiga männikorna också! Tänk om pengarna skulle var mer jämt fördelade över världen!! När jag någon gång är irriterad och vill klaga över vägar/sjukvård/mat eller vad som, så försöker jag se tillbaka på min resa i Uganda. Fan vi har de FÖR bra!

Men de var en underbar resa, kanske den bästa, inte bara rent helvete, utan så mycket lärdom om ett annat land. Alla snorungar borde bli tvugna att åka på en sådan resa. Lära sig se skillnaden med ögonen och inte bara genom något bok i skolan!

Denna resa går inte att gemföra med andra resor jag varit på. Stor skillnad på semester och detta!

Uganda a verry special place


Kommentarer
Postat av: s

Jag visste inte ens att du hade varit i väg då. Vilken upplevelse, väldigt nyttigt att få se annat så uppskattar man det man har lite bättre.

2011-02-02 @ 16:59:31
URL: http://misssjl.blogg.se/
Postat av: Carola

Shit vad spännande! Hur gjorde du för att få följa med Röda korset dit? Hade varit en upplevelse att få göra de nån gång i framtiden :p

2011-02-02 @ 18:31:29
URL: http://gutecarra.blogg.se/
Postat av: Tobiasfanny

Very nice and well designed web site. Great content and a fascinating read, keep up the good work and looking forward to more in the future.

2011-06-13 @ 15:33:50
URL: http://tobiasfanny.blognext.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0